fredag 12 juni 2015

Månadsspara Analys H&M (Del 6 av 6 bolag)

Hennes och Mauritz är mitt sista av 6 bolag som jag månadssparar i. Det mesta har sagts om H&M men jag repetera lite uppgifter nedan från H&Ms hemsida. En lite mer kritisk syn på aktien hittar ni här välskrivet av 4020 bloggen.



Även om Tyskland och Sverige är mättade marknader så är det många andra länder som har stor utvecklings potential. Både Usa och Kina är två marknader som H&M expanderar kraftigt i. Som ni ser nedan har Kina nyligen gått om Sverige i antal butiker och omsättning. Det ska även bli intressant att följa deras nya satsning på beauty och make-up som lanseras under hösten.


För mig känns framtidsutsikter som goda till mycket goda med en låg ner sida.
Dels har H&Ms koncept redan bevisligen fungerat på flera marknader världen över genom att hela tiden vara nyskapande exempelvis när de samarbetar med olika designers som de framgångsrikt har gjort sedan 2004 då Karl Lagerfeld var först ut med en kollektion. Sen tycker jag det även är väldigt positivt med företagets personal policy "the H&M way" läs mer här om bl.a. företagskulturen. 
 


Om man jämför H&M i olika världsdelar så vet jag att i Asien så är kläder från H&M förknippade med kvalitet och design mot Europa där det är mer synonymt med slit och släng. Hur ser ni på H&Ms framtid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar