tisdag 21 juli 2015

Belöning eller fler aktier?

Jag har lovat mig själv att när jag kommer upp i min första miljon och lyckas fördubbla den miljonen då tänker jag belöna mig med en fin klocka. Jag tror inte att jag skulle bli lyckligare om jag lägger x antal kronor på en klocka men det är någonting symboliskt med en klocka. För tillfället så nöjer jag mig med att ha det som morot men vad som egentligen händer i framtiden får framtiden utvisa. Något som ligger ganska nära min önskan om en fin klocka är designer solglasögon. Luxottica Group är ett världsomspännande företag som är verksam i 130 länder och äger en rad kända märken inom solglasögons produktion. Bland märkena finns Ralph Lauren, Chanel, Burberry, Prada, Ray-Ban, Versace med flera. Ska man investera lite pengar i Luxottica Group kanske? Det som talat för dom är en växande befolkning samt en växande medelklass. Företaget har en väldigt stark position inom sitt segment. Enligt Luxotticas VD använder just nu en halv miljard människor deras produkter. En snabb titt på wikipedia nämner att över 80 procent av marknaden ägs av Luxottica. Det känns som en stark position som företaget även har blivit ifrågasatta för i bl.a. 60 minutes se hela segmentet här. Vad tror ni om Luxotticas framtid?





3 kommentarer:

  1. Trevlig blogg. Lyxbolagen har haft medvind ett bra tag och kan säkert fånga vinden i seglen även framöver. Timglaskonsumtionen är en stark trend. Däremot styrs hela lyxmarknaden av Asien och främst Kina. Där ser tajmingen just nu knepigare ut. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Om man ser generellt så tror jag absolut att Asien kommer väga tungt i framtiden även om Kina har en liten svacka just nu. Det kan man se inte minst med hur Apple väljer att designa sina produkter. Vem är intresserad av en guldklocka i Europa? I Kina däremot säljer de betydligt fler förmodar jag. I Luxotticas fall så är Usa fortfarande den största marknaden men Kina och Brasilien ökade sin försäljning med nästan 20% under 2014.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera