onsdag 29 mars 2017

Fyra böcker jag läst under mars


Kaosologi av Micael Dahlen

Lättläst bok som är skriven på ett personligt sätt med flera tänkvärda saker som att inte tänka för mycket på ditt "dåjag" och att du kan göra vad som helst med ditt nujag. Gör 11000 av dina 29000 dagar på jorden minnesvärda med stora och små medel. Vilket i princip mynnar ut i att göra något litet eller stort varje dag som gör dig glad för att få fler dagar minnesvärda och inte bara leva ditt liv i en jobb bubbla exempelvis där du knappt vet vilken veckodag det är. Ett av hans exempel från hur man kan se annorlunda på saker är när han drar paralleller till ett parallelluniversum där han föreställer sig att i den universumet har redan hans önska gott i uppfyllelse. Det tänkesättet har jag använt flera gånger på ett skämtsamt sett efter att ha läst boken. Tack för de Micael! 

Betyg 4

Så här blir du miljonär som pensionär! av Per h. Börjesson

I den här boken får man reda på alla tricks som man kan använda som förvaltare av en fond eller om man ska starta en ny fond för att maximera sin vinst genom dolda avgifter. Ett för mig nytt sätt att förändra sanningen på avgifter är ett exempel ur boken då avgiften bara är 0.75% men att fonden jobbar med belåning på 80% av det totala kapitalet i fonden så den egentliga avgiften är 3.75%. Bra tipps till alla fondförvaltare som vill svarta ner sitt ryckte ännu mer!  

Betyg 3.5

Svenska miljardärer av Birgitta Forsberg

Handlar om 10 miljadärer som byggt sin egen förmögenhet. Alla är män, författaren har försökt välja miljadärer från olika branscher för att få en bredd. Det är som små mini biografier om man inte orkar läsa en hel bok om de olika personerna. Eller en bra översikt om vilka personer man vill läsa mer om. 

Betyg 3.5

Investing the last liberal art av Robert G. Hagstrom

Boken är indelad i nio olika kapitel där varje kapitel gå igenom grunderna i kärnämnen som biologi, fysik och filosofi och hur de kan apliceras på investeringar. Författaren betonar att aktiemarknaden är ett biologiskt väsen som hela tiden förendras till skillnad från fysiska expriment som så gått som alltid ger samma resultat oavsett hur många gånger man gör samma experiment. Genom att lära sig från andra vetenskapliga områden kan man få en fördel som investerare om man lyckas applicera de nya lärdomarna på ett framgångsrikt sätt i företagen man analyserar och investerar i. Den som vet mest kan förhoppningsvis göra den bästa bedömningen om det är ett bra läge att investera i ett bolag och därav ha en fördel mot mindre pålästa investerare på marknaden. 


Betyg 4.5

En sak som jag snappade upp i den sistnämnda boken är hur man effektivare tar till sig böcker man läser. De fick mig även att dela in mina planerade studier på ett mer strukturerat sett där jag först kommer läsa fler böcker om värdeinvesteringar under april månad. Efter det går jag över till strategier inom aktier under maj och juni. I juli är tanken att förkovra sig i börs psykologi och investerings filosofier, därefter kommer jag läsa olika böcker om innovativa företag och hur framgångsrika arbetsplatser byggs upp. Sen har jag en del böcker om ekonomiska teorier och beteenden och tankegångar i allmänhet. Sen blir det biografier. Det är mitt bokår i korthet.
Har du några böcker du vill rekommendera till mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar